Woehoeee we zijn er :D - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu Woehoeee we zijn er :D - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu

Woehoeee we zijn er :D

Door: Rik en Yael

Blijf op de hoogte en volg Rik en Yaël

26 Oktober 2015 | Thailand, Bangkok

Haallo allemaal!

Beter laat dan nooit, maar hier komt ons eerste verslag vanuit het buitenland. Onze smoes is dat de internetcafe's tot nu toe erg moeilijk te vinden waren :p. Oke, houd jullie vast want hier komt een update daar zeg je u tegen. We hebben het maar even opgedeeld in twee delen (Thailand en Myanmar), want anders werd het echt veeeeel te lang en dat willen we jullie niet in een keer aandoen.

08/10/2015
Na een vlucht van 10 uur kwamen we eindelijk aan op Bangkok. Daar hebben we gelijk onze eerste Bangkok-experience gehad. We waren namelijk gelijk al opgelicht door de taxichauffeur haha. Maar het viel wel mee. Nadat we eventjes wat bijgeslapen hadden, zijn we de stad gaan verkennen. Het is daar echt mega druk met toeters, scooters en auto' s, een echte stad. We zijn over Khoa San Road gelopen (de echte backpackersstraat) en daar kregen we allemaal gefrituurde schorpioenen en andere insecten en zelfs gefrituurde spinnen aangeboden. Die hebben we deze keer maar netjes afgewezen. Ook werd Rik elke meter aangesproken of hij een maatpak wilde, dat is ook echt een exportproduct van Khoa San Road zijn we achter gekomen :p.
Daarna zijn we naar de Golden Mountain tempel gegaan waar we bovenop heel mooi de zonsondergang hebben gekeken. Het was een mooie tempel met een prachtig uitzicht!
Ondertussen hadden we al flinke honger gekregen, dus zijn we teruggegaan naar Khoa San Road, want daar zijn veel gezellige restaurantjes. We waren blij verrast met hoe goedkoop en lekker we daar konden eten! Dus we pakten er gelijk maar veel bier en een cocktail bij.
We hadden de smaak te pakken, dus we gingen verder op Khoa San Road. Daar heeft Yael een hennatattoo laten zetten in het Thais. Verder hebben we die avond nog wat rondgelopen om de tempels heen en zijn toen enigszins op tijd gaan slapen, want we waren toch wel wat moe.

09/10/2015
Deze dag hadden we een fietstour geboekt bij Co van Kessel. Dus we zijn 's ochtends in alle vroegte door de regen daarheen gegaan (na een paar meter toch maar een tuktuk gepakt, want als het hier regent, dan regent het goed). Gelukkig was het droog toen we gingen fietsen!
De tour was echt geweldig! We fietsten op een lekker rustig tempo en door de kleinste straatjes zodat het veilig en interessant bleef. Onze groep bestond uit twee anderen Nederlanders en een Amerikaanse waarmee we nog wat gekletst hebben. We hebben Chinatown, tempels, mega veel lokale (overdekte) martkjes, locale huizen, het oude stadsgedeelte en nog veel meer bezocht! Behalve met de fiets, gingen we ook een gedeelte met de gewone trein, met de skytrain, met de veerpond en met de longtailboot. Het was een hele ervaring die de hele dag duurde, maar het kon ons niet lang genoeg duren. Het was heel bijzonder om door de kleine straatjes te fietsen, waarbij je soms dwars door iemand zijn huis fietste. Ze stallen alles uit op straat.
Toen we bij een van de tempels waren, hebben we daar gigantische vissen gevoerd en daarna vroeg een Thai of we met hem op de foto wilden. Dat vroeg hij, omdat hij niet veel toeristen in die tempel zag. Sowieso zijn we verder geen toeristen tegengekomen, we gingen echt naar speciale plekjes. Onderweg kregen we steeds lokale hapjes, tot Rik zijn grote angst. Een keer zat er een groen glibberig ding in een bananenblad. Dat was wel lekker, maar Rik wilde er niks van weten haha.
's Avonds, na de tour, hebben we nog wat door de stad gewandeld. Het viel ons op dat we steeds nergens toeristen zagen behalve op Khoa San Road. Misschien omdat het laagseizoen is.

10/10/2015
's Ochtends zijn we naar Wat Pho gegaan, een hele mooie tempel. Toen we even in de schaduw zaten te chillen kwamen er een moeder en haar zoontje naar ons toe. Ze wilden ons interviewen voor zijn Engelse schoolproject. Als dank kregen we naderhand een kei schattig sleutelhangertje gemaakt van kralen, iin de vorm van een hondje!
's Middags zijn we naar de weekendmarkt, Chatuchak, gegaan. Dat is een gigantische markt met duizenden kraampjes met alles dat je maar kunt bedenken. Daar hebben we ons dus goed vermaakt.

11/10/2015
Deze dag zijn we naar Ayutthaya gegaan, dat was vroeger de hoofdstad van Thailand. Hier zijn we met de trein heen gegaan en dat was een hele ervaring. Er lopen namelijk elke 5 seconden allemaal verkopers langs, ook als de hele trein volstaat, net als bij de ns. Dan frotten ze zich er gewoon tussen.
Toen we daar aankwamen, hebben we een 5-urige tour geregeld met een tuktuk. Die bracht ons langs alle oude tempelcomplexen. Die waren heel bijzonder om te zien, omdat ze echt heel oud waren en half ingestort. Het was net een soort filmset. Je gaat je dan echt bedenken hoe het er vroeger heeft uitgezien en hoe mensen daar rondliepen.
De tuktukchauffeur zou ons naar 7 tempels brengen, maar hij heeft ons naar wel zeker 10 tempels gebracht. Als klap op de vuurpijl zijn we bij de laatste tempel gezegend door een monnik. Hij gooide wat water over ons heen toen we bukten en toen kregen we allebei een armbandje.
Terug in Bangkok namen we vanaf het station een tuktuk. We hadden een kei goede deal, dachten we. We mochten super goedkoop naar ons hotel als we heel even een winkeltje in gingen kijken (dan krijgt hij een liter gratis benzine). We hoefden niks te kopen. Dus wij dachten, oh dat is gewoon zo' n kraampje met allemaal souvenirs waar allemaal toeristen naartoe gebracht worden. Maar we kwamen terecht in een over de top luxe winkel waar allemaal maatpakken werden gemaakt. En....we waren de enige. Dus we werden letterlijk op de voet gevolgd door het personeel of we geen pak wilden. Daar liepen we dan in onze stinkende backpackerskleren in een veeeel te sjieke winkel. Die mensen moeten vast wel geweten hebben hoe laat het was. Dus na een korte periode van awkwardness, zijn we gegaan.
Na al deze belevenissen hadden we een Thaise massage verdiend, dat was erg fijn en goedkoop.

12/10/2015
's Ochtends zijn we naar Wat Phrae gegaan, het Royal Palace. Dat was heel indrukwekkend en mooi. Daarna zijn we nog naar een tempel gegaan, Wat Arun. Die was ook mooi. Deze dag kwamen we erachter dat er nog een Khoa San Road is (maar dan met een andere naam natuurlijk), naast Khoa San Road zelf. Deze straat was nog langer en super gezellig dus daar hebben we wat gedronken met live muziek erbij. We kregen zelfs een vuurshow!

13/10/2015
Deze dag gingen we verder reizen naar Mandalay in Myanmar. Na een korte vlucht, kwamen we aan op het vliegveld van Mandalay. Eenmaal uit de gate, hoorden we alleen maar op een hele hoge toon " taxitaxitaxi!!". We wisten niet wat ons overkwam, zo moet het voelen als papparazzi achter je aanzit. Overal waar je keek, keken ze je aan en schreeuwden ze naar je. Je kon nergens kijken. Het was een onvoorstelbare, oorverdovende ervaring. Gelukkig wisten we dat we een gratis bus van AirAsia in mochten, naar het centrum van Mandalay. Samen met een backpackster uit Canada, hebben we de bus gevonden en hiermee de menigte ontvlucht.
Toen we aankwamen in Mandalay, begon het geschreeuw weer. Je kon de bus amper uitkomen, overal waren ze. Rik werd agressief en pakte allebei de backpacks en begon te lopen in de stromende regen. Hij was al die krijsende taxichauffeurs helemaal beu. Het hotel was dichtbij, dus we dachten dat lopen we wel effe. Maar in de stromende regen was dat toch een eindje, zeker omdat we tot boven onze enkels door het water liepen: de straten stonden blank. Het hotel was gelukkig heel mooi dus we hebben goed op kunnen drogen en 's avonds toen het droog was hebben we super lekker ergens gegeten!

Omdat we de verslagen niet te lang willen maken, zullen we de rest van Myanmar even in een apart verslag zetten. Zo kunnen jullie even een adempauze houden van al onze verhalen :p.

• 26 Oktober 2015 - 16:39

Walther:

Yael en Rik,
    In mijn jonge jaren heel lang geleden ben ik diverse malen in Bangkok geweest en een keer in toen nog Burma. Prachtig jullie verslag en ik begrijp daaruit dat er in al die jaren weinig verandering heeft plaatsgevonden aldaar. Het was toen daar al hectisch en nu dus nog. Maar overigens Thailand en zeker
    Myanmar zijn prachtige landen en ook een stad als Mandalay moet je gezien hebben. Ik wens jullie veel fun en ben benieuwd naar jullie volgende verslag. Groetjes.

• 29 Oktober 2015 - 22:55

Mama En Eline:

Hoi Rik en Yaël,

Super leuk om al jullie mooie en leuke belevenissen te lezen. Echt een unieke ervaring hebben jullie daar. We kijken zeker uit naar de volgende verhalen.

Groetjes, kusjes en heel veel knuffels van Mama en Eline

• 30 Oktober 2015 - 18:31

Niek:

Hoi Rik en Yael,

Ik heb jullie verslag nu pas gelezen omdat ik de hele week druk ben geweest met de pompoendagen in
    ons plaatselijke museum.
    Ik lees wel dat jullie al een hele boel gezien en beleefd hebben in Thailand.

Toch een hele belevenis al dat vreemde voedsel, die drukte en de schreeuwende taxichauffeurs.

Veel plezier en de groetjes uit Asten