De jungle en de olifanten van Chiang Mai! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu De jungle en de olifanten van Chiang Mai! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu

De jungle en de olifanten van Chiang Mai!

Door: Rik en Yael

Blijf op de hoogte en volg Rik en Yaël

01 November 2015 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal!

Zoals beloofd, gaan we ons verslag nu alweer bijwerken zodat het niet steeds zulke lange verhalen worden!

27/10/2015
Deze dag hebben we vooral uitgezocht wat voor tours we in Chiang Mai willen doen. Er is hier namelijk vanalles te beleven! We hebben het centrum wat verkend en we zijn langs verschillende tour agencies geweest.
Daarna zijn we naar een park gelopen. Daar was het mooi en er waren allerlei mensen aan het spelen en sporten.
's Avonds hebben we in hetzelfde restaurant gegeten als de dag ervoor, omdat dat zo goed was bevallen. We kregen expres de spicy saus ernaast, maar wij dachten na 1 hapje daarvan op het eten: oh het valt wel mee hoe spicy die is. Dus we hadden gelijk heel ons eten ondergegooid met die saus. Nou, dat was dus niet zo verstandig. We hadden allebei zo' n rood hoofd dat het personeel spontaan melk kwam brengen haha.
Daarna hebben we nog met thuis geskypt!

28/10/2015
Nadat we naar een fijner guest house waren verhuisd, werden we opgehaald om te gaan ziplinen door de jungle. Samen met 2 Engelsen en 2 Duitsers en een paar hysterische Chinezen hingen we omstebeurt aan de lijnen. De begeleiders (bijna evenveel als klanten) waren hartstikke gestoord. Die hingen als apen op de kop aan de lijnen en gingen achter je aan waardoor je je kapot schrok midden op die lijn. Verder ging je op 2 plekken " abseilen" . Dat bleek dus gewoon een vrije val aan een touw te zijn, super eng, maar wel heel leuk! Een van de grootste spektakels was een Chinees vrouwtje die hartstikke bang was en niet schroomde om dat te uiten met een hoop kabaal. Daar moesten we wel om lachen.
Hierna hadden we een lunch en begon het super hard te regenen, perfecte timing dus :D! We hebben toen nog gezellig gekletst met de Engelsen en Duitsers.
Toen we weer terug waren in Chiang Mai hebben we duiven gevoerd. Die kwamen met honderden op je af als ze zagen dat je eten had en die gingen helemaal op je zitten. Dat was dus nog een heel spectakel.
's Avonds hadden we de Night Market gevonden. Dat zijn allerlei kraampjes met restaurantjes eromheen waar je echt voor 1 euro een maaltijd hebt. Daar kun je je goed de hele avond vermaken. Er zijn zelfs traditionele shows.

29/10/2015
Deze hete dag waren wij gek genoeg een fiets te huren. Je kunt hier qua verkeer prima fietsen, want hier rijden ze heeeel wat normaler dan in Bangkok en Myanmar. Maar het was erg warm. Gelukkig heb je dan een briesje. We gingen tempels bezoeken en bij de eerste tempel sprak een aardige Thai ons aan die ons allerlei tips gaf over waar we nog heen konden gaan. Hij wilde verder niks van ons, dus hij was echt oprecht aardig. Deze dag hadden we weer duiven gevoerd. Ons karma moet dus wel heel goed zijn, dus Frank, hoe staat het met Rik zijn staatsloten?
Na nog een tempel te bezoeken zijn we naar de night market gelopen en hebben we bij een Israelisch restaurant gegeten. Dat was heel lekker en het was grappig al dat Hebreeuws om je heen te horen.

30/10/2015
Dit was de leukste dag tot nu toe! We hadden een tour met een groep naar een olifanten opvangcentrum. Daar aangekomen, moesten we eerste vrienden worden van de olifanten door ze alledrie bananen te voeren. Dat was kei schattig en speciaal. Vervolgens moesten we van boomschors zelf een natuurlijke schrobber maken om ze te wassen en we mochten zelf een natuurlijk olifantenmedicijn maken. Ondertussen kregen we heel veel informatie over de olifanten. Zo hebben zij ook emoties en kunnen ze huilen. Daarna kwam het leukste van alles: we mochten ze wassen!! Ze gingen in de rivier zitten en dan mochten wij ze schrobben. Als ze met hun oren flapperen vinden ze het leuk en dat deden ze. Bij elke olifant moest er iemand bovenop klimmen om ook de bovenkant te schrobben (tegen wormpjes). En toen moest Yael erop klimmen! We willen de mensen die dit lezen erop wijzen dat olifanten berijden echt niet goed is voor de dieren. Als je er, zoals bij het wassen, even twee minuten opzit is het een ander verhaal. Maar wat de organisatie je ook vertelt, olifanten berijden is echt dierenleed. De weg naar het kunnen berijden van de dieren gaat met veel geweld samen: ze gebruiken haken en kettingen. Ook olifantenshows zijn vreselijk. Gelukkig zie je in Chiang Mai de trend van olifanten verzorgen steeds meer groeien. Hierbij wordt echt benadrukt dat wij er voor de olifanten zijn en niet andersom. Alle mensen die bij ons in het groepje zijn, wilden per se niet zo' n wandeltour doen op een olifant. Het is dus goed om te zien dat het aan het veranderen is!
Na het olifanten wassen, gingen we een uur heen en een uur terug hiken door de jungle naar een waterval. De natuur was heel mooi en bijzonder, Rik heeft zelfs een slang gezien! In de waterval mochten we even zwemmen, dat was erg verfrissend.
Hierna gingen we raften. Onderweg kwam je olifanten tegen in de rivier, die werden een soort van "uitgelaten" door hun baasjes. Het laatste stukje moesten we overstappen op een bamboe vlot. Dat was heel grappig want daar viel je steeds vanaf en hij zonk helemaal. Heel de groep was melig.
Toen het afgelopen was, werden we terug bij de reisleider afgezet. Daar was toevallig een feest aan de gang. De monniken mochten na drie maanden uit het klooster en dat was de enige dag van het jaar dat ze alcohol mogen drinken. We hebben geen monnik gezien, maar wel veel alchohol. Er was muziek en we hebben samen met onze groep allerlei mensen leren kennen. Het was kei gezellig!!
Daarna zijn we met onze groep (4 Polen, 2 Fransen en een Italiaanse) nog samen op de night market wezen eten.

31/10/2015
Dit is de eerste dag dat we eens uitgeslapen hebben. Dat was echt even nodig! Daarna hebben we een beetje rustig door het centrum gewandeld. Toen zijn we naar de Saturday Night Market gegaan: een grote markt met allerlei troepjes (Evial, echt iets voor jou) en heeeel veel eten! Dat was dus een groot vreetfestijn voor Yael. Tussen de duizenden mensen, kwamen we ineens 2 Polen van de olifantentour tegen. Dat was echt super toevallig en toen hadden we wat gebuurt.
Na deze markt zijn we naar de night market gegaan waar het nu heerlijk rustig was door die andere markt. Toen we even in de binnenstad zaten, kwamen we ineens de twee Fransen tegen! Wat een toeval allemaal! Ook met hun hebben we even gezellig gebuurt en ze hadden ons nog tips gegeven over een restaurant en mooie, niet toeristische tempels.

01/11/2015
Vandaag zijn we die tempels wezen bezoeken en die waren inderdaad erg bijzonder. Heel mooi en er was (bijna) niemand! Verder hebben we nog een tour naar het Doi Inthanon National Park geboekt (met de hoogste berg van Thailand) voor morgen. Het werd ons aangeraden een vest mee te nemen, omdat het daar 10-12 graden is (ter vergelijking: hier is het 34 graden)! Straks gaan we naar de Sunday Walking Street. Dit is ook een markt met allemaal rotzooi ennnnn ETEN :D.

Tot snel! We gaan nu proberen foto' s op Facebook te zetten.

Groetjes!!

• 01 November 2015 - 10:11

Joopenmarjonboot:

Hallo Rik en Yael

Wat leuk dat we jullie op die manier kunnen volgen. Wat 'n belevenissen allemaal. Benieuwd wat er in het volgende verslag weer te lezen is.
    Geniet van jullie reis en tot mails.

Groetjes joop en marjon

• 01 November 2015 - 11:01

Joop Boot:

Hoy Yael en Rik.

Op onze reis door Thailand, zo'n 4 á 5 jaar geleden, hebben we Chang Mai gemist.
    Ons noordelijkste puntje waren de Erawan watervallen.
    Ook heel mooi.
    Zo te zien aan de verhalen, vervelen jullie je niet.
    Op dit moment zijn Benjamin en Yok ook in Thailand.
    Ze logeren 1 maand in de badplaats Prachuap Kirikan zo'n 400 km onder Bangkok.
    Hier woont de familie van Yok.

Geniet van alles wat je ziet.
    Groeten Marjon en Joop.

• 01 November 2015 - 11:06

Mamma Theun:

Zoveel marktjes ... Ik verheug me op de souvenirs ;D
    Heel erg leuk wat jullie allemaal beleven. Ik kijk uit naar de updates en de foto's.
    xxx

• 01 November 2015 - 11:45

Opa En Oma Schoonbrood:

Lieve Yael en Rik,
    Wij hebben nu alle verslagen gelezen. Indrukwekkend en mooie verslagen.
    Alleen van de olifanten vinden wij een minpuntje.
    Wij wensen jullie nog veel plezier en wij kijken uit naar het volgende verslag.
    Groetjes van Opa en Oma

• 01 November 2015 - 15:30

Arlette:

Super verhalen en de foto's. Jullie maken wat mee. Enne wd zjn al blij als het 15° is.

• 01 November 2015 - 16:05

Walther:

Hoi,
    Marian en ik zijn zelf ook in Chiang Mai geweest dus je begrijpt dat we met extra interesse dit verslag gelezen hebben. Er zijn veel herkenbare dingen en het gaat daar als wij het voorgaande lezen nog steeds hetzelfde gangetje als pakweg 22 jaar geleden. Ook toen werden de olifanten flink afgerost ook dat is er dus niet beter op geworden. Groetjes en wij kijken weer uit naar het volgende verslag.

• 01 November 2015 - 16:22

Rik En Yael:

Hallo allemaal,

Wat leuk om jullie reacties te lezen :D! We willen trouwens even vermelden dat onze olifantendag bestond uit het verzorgen van olifanten die vroeger hard moesten werken, maar nu gelukkig in een opvangtehuis zitten. We hebben dus expres daarvoor gekozen en niet voor een olifantentocht waarbij je erop gaat rijden :).

• 01 November 2015 - 20:31

Het Knapste (schoon)zusje Dat Er Bestaat:

Bewaar wat troepjes en eten voor mij!

• 01 November 2015 - 23:02

Mama (Ellie):

Hoi Rik en Yaël
    Ik heb weer met plezier jullie verslag zitten lezen, echt geweldig allemaal. Het is fijn om jullie zo te kunnen volgen. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Hier gaat het z'n gangetje, Dibbe wordt lekker rond en Silke en Dibbe spelen veel met elkaar.
    Geniet maar van alles wat jullie zien en doen.
    liefs en 'n knuffel, mama