Fraser Island & the Whitsundays!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu Fraser Island & the Whitsundays!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu

Fraser Island & the Whitsundays!!

Door: Rik en Yael

Blijf op de hoogte en volg Rik en Yaël

15 Februari 2016 | Australië, Cairns

Hallo lieve, trouwe lezers,

Ondertussen mogen we degenen die onze verhalen nog lezen wel trouwe lezers noemen. We waarderen jullie interesse heel erg, dus hier nog meer verhalen:

20/01/2016
Vandaag hadden we een wandeling langs de kust gedaan. Dat was heel mooi en warm. Daarna hebben we ons afgekoeld op Kirra beach. 's Avonds hebben we nostalgisch gebarbecued op de berg midden in de stad waar we zes jaar geleden een flinke boete hadden gekregen, omdat we daar gingen slapen. Gelukkig ging het ons deze keer beter af en kregen we zelfs worstjes van Australiërs die hun vlees niet op konden. Daar was Rik heel blij mee, want dat was echte kwaliteit. Daarna hebben we nog wat door de stad in het donker gewandeld.

21/01/2016
Deze dag zijn we begonnen met te ontbijten op weer een andere berg met uitzicht over de stad. Daarna hebben we rustig een boekje zitten lezen aan het strand. We waaiden bijna weg, maar daardoor koelden we wel af. 's Middags zijn we vlakbij het strand ergens bij een cafeetje wat gaan drinken. Ook deze dag zijn we geëindigd met een bbq aan het strand.

22/01/2016
We hadden de vorige dag gezien dat het cafeetje waarbij we wat gedronken hadden een goeie ontbijtdeal hadden, dus hier zijn we deze dag gaan ontbijten met een burger en koffie. Daarna zijn we verder gereisd. We zijn gaan strandhoppen van Currimbin naar Burleigh Heads naar Broadbeach. Burleigh Heads vonden we heel mooi, dus daar wilden we 's avonds gaan barbecuen. Maar toen we daar reden, overhitte onze auto ALWEER. Dat hadden we (zoals onze trouwe lezers zich vast nog kunnen herinneren) net laten maken...maar nu was de ventilator in de motor dus alweer kapot. Daardoor hebben we uren bij een tankstation gezeten om de auto af te laten koelen. Toen het rustig was op de weg zijn we maar snel terug naar onze slaapplek in Coolangatta gereden. We baalden flink.

23/01/2016
Deze zaterdag waren we naar een garage gereden, maar die had maandag pas plek. Dus toen we een afspraak hadden gemaakt, zijn we maar een beetje moedeloos in het grote winkelcentrum van Broadbeach gaan zitten. Maar toen we gegeten hadden, kregen we weer moed. We gingen terug naar de parkeerplaats en keken wat in de motor. En toen heeft Rik een losse stekker gevonden. Toen hij die er weer induwde deed alles het weer! Dus Rik is voortaan ook automonteur. We waren enorm opgelucht dat we de garage konden afbellen en niet nog twee dagen rond moesten zwerven om daarop te wachten :D!!
Toen we weer zorgeloos rond konden rijden, zijn we naar Burleigh Heads gegaan om te zwemmen in de hoge golven. We hadden ontdekt dat je mee kon bodysurfen op die golven, keihard. Rik was daar kei goed in. Maar toen het Yaël eindelijk lukte ging ze zo hard dat ze over het zand koprollen maakte. Daarna had ze een coupe vol met schelpen. Dat was lachen. 's Avonds hebben we nog wat door het stadje rondgelopen en is Yaël nog even ondergescheten door een van de duizenden papegaaitjes daar.

24/01/2016
Vandaag gingen we vanuit onze trouwe slaapplek in Coolangatta naar Surfers Paradise. Daar was het door de schoolvakantie heel druk. We wandelden wat rond en toen we langs het strand liepen was er een of ander kampioenschap van beachvolleybal bezig. Dat was echt spannend en leuk om te kijken dus daar hebben we de hele middag gezeten. Het leek alsof we eindelijk weer tv konden kijken. Daarna zijn we tussen honderden anderen kampeerders op een mooie plek The Spit gaan slapen. Je zag er een mooie skyline en mooie zonsondergang dus dat was een mooi eind van de dag.

25/01/2016
We hadden via de ultieme backpackersapp (Wikicamps) een plek gevonden waar je warm kon douchen. Dus de dag kon niet beter beginnen, want dat is een echte luxe voor ons. Daarna gingen we terug naar het beachvolleybal want daar was vandaag de finale en we hadden al favorieten. Toen we 's avonds rondliepen zagen we nog een levend standbeeld dat Rik herkende van een youtubefilmpje. Die man had namelijk ooit iemand geslagen die hem aan het klieren was. Dus we hebben zelfs een celebrity gezien. Er was een hele schattige Chinees die helemaal onder de indruk was van het standbeeld, nog meer dan de kinderen.

26/01/2016
's Ochtends stond de politie aan onze (auto)deur. Gelukkig geen boete, ze vroegen ons vriendelijk of we wilden gaan, omdat het veld gebruikt zou worden voor Australia Day. Aangezien wij koningsdag zijn gewend, hadden wij grootse verwachtingen van Australia Day (hier zijn ze namelijk best wel nationalistisch). Maar we hebben welgeteld misschien 10 mensen gezien met een Australisch vlaggetje/shirt. Ook kregen we vandaag nog een paar flinke buien tezien. Maar tegen de avond zijn we naar domino's gegaan om te eten, hier hadden we per ongeluk veel te veel eten besteld (alweer, wat erg haha). Hierna zaten we dus goed vol. 's Avonds hebben we nog op een strandbank(bed) gelegen en daarna zijn we gaan slapen.

27/02/2016
In de ochtend zijn we naar de punt van The Spit gegaan, hier was het uitzicht erg mooi. Hierna zijn we koffie gaan halen en toen aangereden naar South Port, maar dit was niet zo speciaal en daarom zijn we doorgereden naar Tamborine Mountain. Hier hebben we 4 wandelingen gedaan. Als eerste The Witches Falls, waar we 2 slangen hebben gezien. Eentje op een veilige afstand en de andere (bijna) onder Rik zijn voet. Die laatste kwam uit het niks en hapte naar Rik, omdat Rik er bijna op was gaan staan. Dit was flink schrikken en Rik zette het op een lopen. Hierna waren we de weg kwijt, maar uiteindelijk hebben we de route helemaal af kunnen lopen. Na deze spannende wandeling hebben we nog gewandeld bij Cedar Creek, Curtis Falls en Palm Grove National Park, hier hebben we heel veel walibies gezien en zijn we (en dan bedoelen we Rik) door 1000000 spinnenwebben gelopen. Ook zijn we nog over een hagedis gesprongen omdat die niet aan de kant wilde gaan. Het was vandaag dus een intensieve, spannende dag. Maar we leven nog.

28/02/2016
Vandaag zijn we naar Brisbane gereden, hier hadden we een hostel geboekt voor een paar nachtjes. Het was even tijd om uit de auto te gaan ;P. Als eerste hebben we een paar tours uitgezocht en een lange lange douche genomen met warm water!!! Hierna zijn we naar het centrum gegaan waar we in een parkje uitkwamen. Maar in dit park zaten duizenden spinnen en Yaël (en Rik) wilden zo snel mogelijk weg. We zijn naar het veilige winkelcentrum gevlucht waar geen spinnen waren. Hierna hebben we de gratis boot gepakt die een rondje van anderhalf uur door Brisbane vaarde. We zijn blij verrast over hoe mooi Brisbane is geworden. We konden het ons namelijk herinneren als de meest lelijke stad van Australië. Maar nu, zeker in het donker, is het een erg mooie stad. Na de boottocht zijn we door Southbank gelopen met mooi uitzicht op de stad. Daar kwamen we nog een possum tegen. 's Avonds hebben we bij het hostel nog wat gedronken en getafeltennist en Yaël had gewonnen.

29/01/2016
Op onze kamer hadden we leuke mensen ontmoet, dus dat was wel gezellig. We zijn vandaag de wandeltour door Brisbane gewandeld die we in de Lonely Planet hadden gevonden. Wat cultureel van ons. Daarna zijn we nog eens in het donker op de boot gegaan, omdat dat zo leuk was. 's Avonds hebben we bij het nepstrand van Brisbane gezwommen. Dat is heel mooi, je hebt uitzicht over de stad en een mooi strand en zwembad!

30/01/2016
Deze dag zijn we naar de Sunshine Coast gereden. Het was vies weer, maar dat leidde ertoe dat we op een uitkijkpunt mooi de donkere lucht en bliksem over de zee heen zagen gaan. Daar hebben we nog een Australiër ontmoet. Daarna zijn we naar de slaapplek gereden, gaan eten en gaan slapen.

31/01/2016
Vandaag zijn we naar Noosa gereden. Dat was de vorige keer onze eindbestemming. we zijn langs Sunshine Beach gegaan, door een regenwoud gaan wandelen en we hebben de kustroute in Noosa Heads gedaan die we de vorige keer ook hadden gedaan. Daar hebben we een zeeschildpad gezien! We zijn nog wat door de stad heen gereden en we herkenden vanalles, dus dat was wel leuk. We hebben de dag geëindigd aan het strand met een prachtige zonsondergang met pelikanen.

01/02/2016
Hier zijn we doorgereisd naar Rainbow Beach. We zaten in een hostel met zwembad dus we zijn natuurlijk eventjes gaan zwemmen. 's Avonds hadden we een briefing, want de volgende dag zouden we naar Fraser Island vertrekken en daar zouden we zelf mogen rijden over het strand in een 4x4. Bij deze briefing ontmoetten we meteen de mensen waarbij je in de auto geplaatst was, dat was een hele gezellige groep, we hadden echt geluk!
In onze kamer zaten hele grappige mensen die allemaal regels hadden (je mocht geen 'ten' of 'you' zeggen en je moest opdrachten doen als je iets verkeerd zei). Daar hebben we hard om moeten lachen, het was net alsof we tv keken. Op een gegeven moment dacht er eentje dat er een slang in zijn bed zat, dus er was een hele heisa, maar uiteindelijk zat er niks. Toen ze weg waren, hadden wij twee een nepslang gemaakt en in zijn bed gelegd. Hij schrok zich rot toen ze terugkwamen. We hadden onszelf bijna verraden doordat we heel hard moesten lachen om onze eigen grap. Gelukkig vonden ze het geniaal en moesten ze ook hard lachen.

02/02/2016
In de ochtend kregen we gratis pannekoeken en hadden we drivers training voor 4x4. Rik mocht als eerste rijden en dat vond hij heel leuk. Door het losse zand en zo de veerboot op en weer af. Eenmaal op Fraser kregen we na 20 min een stop waar Luke (onze gids) een welkomspraatje hield. Hij liet ook zien dat je van bepaalde dikke vliegen de kont eraf kunt trekken en er dan een soort van honing inzit. Dit was erg apart. Na de lunch zijn we naar lake McKenzie gereden, dit was echt super mooi! Eenmaal in het water gingen we allemaal onze haren/tanden, sieraden en lichaam wassen met het zand. Dit was schijnbaar de bedoeling en het was erg grappig. Hierna gingen we naar Central Station, waar we een wandeling maakten door het rainforest. Hierna gingen we naar het kamp en moesten we als team ons eigen eten maken. 's Avonds zagen we nog een dingo en hebben we nog allerlei spelletjes gespeeld. Het was erg gezellig!

03/02/2016
Wakker geworden in ons tentje zonder matras. In de ochtend zijn we meteen naar de Champagne Pools gereden. Ze heten zo omdat de golven op de rotsen slaan en er dan bubbels richting de pools komen. Hier hebben we een tijdje gezwommen en gechillt. Hierna kwam het moment, Yael ging rijden! Dit was super spannend voor Yael, maar ze deed het perfect! We zijn naar een Lagoon gereden en hebben hier nog even gezwommen. Daarna zijn we naar Indian Rock gereden en hebben we de Rock beklommen. Van bovenaf hadden we een mooi uitzicht en zagen we een grote haai, manta ray en turtles. Na de lunch zijn we naar Eli / Hangover Creek gegaan. Dit is een koude rivier, waar je zelfs uit kunt drinken. Dit moet je dan wel doen aan het begin, waar geen mensen kunnen komen ;P. Als je in het begin het riviertje induikt, kun je met de stroomversnelling helemaal naar een meertje. Dat hebben we een paar keer gedaan en dat was een van de leukste dingen van het eiland! Na het avondeten zijn we met een groepje naar het strand gegaan en hebben we onder de sterren naar een digeridoo geluisterd. Je kon er heel veel sterren zien, omdat er geen kunstmatig licht was.

04/02/2016
Erg vroeg opgestaan en meteen naar Eli / Hangover Creek gereden, dit was heerlijk wakker worden, want het water is ijskoud en verfrissend. Hierna hebben we een wandeling van 40 min naar Lake Wabby gedaan. Eenmaal bij het meer was het erg fijn om in het water te liggen, er waren zelfs visjes die je voeten schoonmaakten. Na de lunch zijn we teruggegaan naar het vaste land en hebben we gegeten. 's Avonds hebben we bij het hostel met onze groep nog wat gekletst en gedronken en toen moesten we alweer gaan. Maar we zien de meesten nog later op onze reis!

05/02/2016
Vandaag zijn we naar Hervey Bay gegaan, hier hebben we rondgewandeld bij Torquay Beach. Er was ook nog een bedrijf waarbij je zeeschildpadden uit hun eieren kunt zien kruipen, maar hier zijn we uiteindelijk niet heengegaan. We lazen op internet namelijk dat mensen ze allemaal beschenen met licht (dat vinden ze niet fijn), over de eieren heenlopen en de babyschildpadjes oppakken en alles. Het is dus heel commercieel en niet in het belang van de zeeschildpadden.

06/02/2016
Vandaag zijn we gaan surfen bij Town 1770! Dit was erg leuk, want zowel Rik als Yaël stonden meteen bij de eerste golf! Als afscheid had de surfleraar nog iets op onze auto geschreven. Hierna zijn we doorgereden naar Rockhampton en 's avonds hadden we bijna een kangaroo en een possum aangereden. Toen hadden we besloten om niet meer 's avonds te rijden.

07/02/2016
Naar Mackay gereden en daar gelunched aan de rivier. Hierna zijn we naar Eungella National Park gereden, hier zouden vogelbekdieren zitten (dit vond Yael helemaal geweldig, want Perry was er). Binnen 1 min zagen we al een vogelbekdier, dit was erg speciaal. Ook zagen we schildpadden. Hierna hebben we bij Cape Hillsborough gekookt en geslapen.

08/02/2016
Om 5.30 opgestaan om naar het strand te gaan om kangaroes te zien. Er waren zeker 7 (2 kangaroes en veel walibies) van die beesten en ze kwamen zelfs naar ons toe. Op het eind werd Yaël zelfs aangevallen omdat ze geen eten had. Na deze aanval zijn we naar Airlie Beach gereden en hier hadden we wat rondgelopen en besloten om een camping te boeken om te slapen. Dit omdat er geen gratis slaapplaatsen in de buurt waren.

09/02/2016
's Ochtends hadden we de auto op een gratis plek buiten de stad geparkeerd (voor het politiebureau). Hierna zijn we via de Bicentennial Walkway langs de kust teruggelopen naar de stad tot we bij de Lagoon uitkwamen. Hier hebben we lekker gechillt tot het tijd was om naar de boot te gaan. Want vandaag gingen we naar The Whitsunday's. Voordat we de boot op gingen moesten we nog 1 uur wachten. Tijdens het wachten zagen we een telefoon liggen op een moeilijk bereikbare plaats onder ons bankje. Die probeerden we met takjes eruit te krijgen (het was niet gelukt). Opeens was het tijd om te gaan en mochten we de boot op. Na een tijdje varen kwamen we op de slaapplek aan en mochten we zwemmen. Er was een duikplank, paddleboards (onze nieuwe hobby) en noodles (die drijven). We hebben ons zeker een paar uur vermaakt in het water. Na het zwemmen kregen we heerlijk eten en daarna hebben we nog allerlei spellen gedaan met iedereen op de boot.

10/02/2016
We moesten vandaag vroeg op en Yaël was zeeziek (net als de helft van de anderen op de boot). Maar toen we bij The Whitsundays aankwamen en we aan land mochten voelde ze zich al stukken beter. Na een korte bushwalk kwamen we bij een lookout waar we een mooi uitzicht hadden op Whitehaven Beach (waar the Pirates of the Caribbean is opgenomen). Hierna gingen we naar beneden en mochten we lekker de zee in, hier zagen we 1 haai/vis en een kwal (maar we hadden stingersuits dus niks aan de hand). We kwamen zelfs nog de 2 jongens van onze kamer in Rainbow Beach tegen. Dit was erg gezellig! Hierna zijn we weer de boot opgegaan en zijn we naar een andere slaapplek gevaren. Hier mochten we snorkelen en tuurlijk waren wij er als eerste in en als laatste weer uit. We hebben vanalles gezien, het was echt prachtig! Toen we terug op de boot waren was er een glijbaan en hier zijn we (en vooral Rik) meerdere malen vanaf gegaan op allerlei manieren. 's Avonds waren er veel kwallen en grote vissen. Met een zaklamp zochten we inktvissen en als we er een vonden dan kwamen de grote vissen die opeten. We hielpen dus de grote vissen met eten zoeken.

11/02/2016
Vandaag weer vroeg op en toen mochten we op een andere plek snorkelen, dit was ook erg leuk. Yaël was als laatste aan boord en wist van geen ophouden. Ze had zelfs nog een grot gevonden. Rik was ondertussen bezig met de duikplank, BOMMETJE! Hierna zijn we terug naar Airlie Beach gevaren en hadden we afscheid genomen van de groep. Omdat we al op tijd terug waren gingen we nog even zwemmen in de lagoon en bij toeval kwamen we twee vriendinnen van Fraser tegen. Na het zwemmen zijn we naar een slaapplek gereden waar 1000 dikke insecten zaten (maar we zijn vort niet meer bang)!

12/02/2016
Vandaag zijn we langs Ayr en Townsville gereden, dit was niet zo speciaal. Maar toen we bij Little Crystal Creek aan kwamen was meteen de dag weer goed. We hebben heerlijk gezwommen in het heldere water.

13/02/2016
Vandaag zijn we naar Big Crystal Creek gereden, hier waren rockslides en paradise pools. We hebben ons hier prima vermaakt. 's Middags zijn we naar de Wallaman Falls gereden. Eenmaal aangekomen zag Yaël vlammen in de bosjes. We hadden toen besloten om het te blussen, maar dit was nog niet zo gemakkelijk omdat er bijna geen water was en ook geen bereik met de telefoon. Toen we terugreden naar de bewoonde wereld hadden we de brandweer gebeld, met de vraag of ze het even gingen controleren. Na onze goeie daad zijn we verder gereden naar Mission Beach, dit was een prachtig strand.

14/02/2016
Vandaag was watervallen dag, als eerste stond Josephine Falls op het programma. Dit was ook meteen de mooiste van allemaal, wat was het mooi! Hier hadden we ook heerlijk gezwommen en er waren mooie uitkijkpunten. We zijn ook een paar keer van de rockslide afgegleden en dat was geweldig. Hierna hadden we de watervalroute gedaan met de auto (kost bij een tour zeker 100 dollar per persoon). Als eerste gingen we langs Elinjaa Falls, hierna naar Zillie Falls (was erg gevaarlijk om op te klimmen, dus we hebben van een veilige afstand gekeken) en als laatste zijn we naar de Millaa Millaa Falls gegaan. Hier hadden we heerlijk gezwommen onder de waterval, het was wel een beetje koud maar dat is goed voor ons.

15/02/2016
Vandaag heeft Rik weer kunnen hobbieën want de auto moest gepoetst worden voor de verkoop. Hij blinkt nu weer van binnen en buiten! Daarna zijn we naar ons hostel in Cairns gereden en hebben we alles bijgewerkt op internet.

That's all folks! Tot de volgende keer!

Groetjes!

• 15 Februari 2016 - 10:30

Mamma Theun:

Ha fijn, een nieuwe update! Leuke afwisseling tussen dolce far niente en spannende activiteiten. Jullie moeten toch onderhand vliezen tussen tenen en vingers hebben, met al dat zwemmen! En wat ik me afvraag: wat had die surfleraar op de auto geschreven? Toch wel een foto van gemaakt voordat Rik aan de poets ging? Toi toi toi met de verkoop. Is Cairns het eindpunt in Australië?

Liefs van moeder en het huisvee

• 15 Februari 2016 - 10:33

Walther En Marian:

Wat weer geweldige prachtige verhalen aldaar. Bij ons zeggen ze het water loopt me door de bek bij het lezen.
    Ik bespeur hier toch enige jaloersheid maar het is jullie van harte gegund.
    Nog een hele fijne tijd daar en tot ut wirrus is. Groetjes

• 15 Februari 2016 - 12:51

Joopboot:

Ha Rick en Jael

Wat 'n belevenissen weer.
    Nog een hele fijne tijd daar.

Groetjes joop en marjon

• 16 Februari 2016 - 13:02

Erik En Lia:

hoi Rick en Yael,

Een fantastisch land als ik alles zo lees, jammer genoeg véél te ver weg, als je niet van vliegen houdt...
    Maar gelukkig is het dichterbij ook zeer de moeite waard.
    Geniet samen van jullie vrije leven, mooi om al jullie ervaringen te lezen.
    Groetjes uit een koud Asten, het heeft hier vannacht ( eindelijk ) weer eens een keer gevroren -4 graden, tot nu toe is het hier amper 2 weken winter geweest...

groetjes Erik en Lia

• 16 Februari 2016 - 16:18

Mieke En Henri:

Weer een geweldig reisverslag en weer veel mooie dingen gezien en beleefd.
    Wij kijken wel eens naar de verslagen over en in Australië op All ypu need is love.
    We zien dan ook wel eens herkenningspunten. Leuk verslag.
    Gropeten van Opa en Om a

• 19 Februari 2016 - 02:53

Rik En Yaël:

Hallo allemaal, bedankt voor de leuke reacties! De surfleraar had zijn initialen erop geschreven en iets van surf jam livin in a van. Na Cairns vliegen we naar de Gold Coast om vanuit daar naar Nieuw-Zeeland te vliegen. Geniet van de kou want wij hebben hier geleerd dat het heerlijk is om het koud te hebben (Cairns heeft onlangs een record gebroken van de heetste dag hier)! Groetjes!

• 21 Februari 2016 - 18:38

Mieke Schoonbrood:

Ik heb een heerlijk verslag gelezen met allerhande toestanden. Een kapotte auto en een nieuwe automonteur (hahaha!!) Ook gelezen dat jullie liefhebbers zijn van spinnen. Maar goed. Jullie maken van alles mee. Zolang als mogelijk is genieten van alles. De tijd is zo voorbij. Een reis die voor jullie onvergetelijk zal zijn. Liefs van Mieke en tot een volgende keer.

• 22 Februari 2016 - 18:22

Lieke Gerrits:

Ha Rik en Yaël,

Gaaf om jullie ervaringen en foto's te zien van plekken waar ik ook geweest ben! Nu alweer bijna Nieuw-Zeeland toch? Geniet in ieder geval nog maar lekker van al het leuks daar de laatste weken, en succes met de autoverkoop! ;-)

Liefs Lieke

• 25 Februari 2016 - 22:51

Ellie:

Ha Rik en Yaël

Het heeft even geduurd, maar het lezen is er dan toch van gekomen en het was weer de moeite waard.
    Ik heb weer genoten van jullie belevenissen, maar als ik heel eerlijk ben, ben ik ook wel weer blij als jullie overeen paar weken thuis zijn. (ik tel de dagen)
    Ik wens jullie in ieder geval nog een hele fijne tijd ook in Nieuw Zeeland xx mama