Ons laatste verslag vanuit Australie! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu Ons laatste verslag vanuit Australie! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu

Ons laatste verslag vanuit Australie!

Door: Rik en Yael

Blijf op de hoogte en volg Rik en Yaël

02 Maart 2016 | Australië, Cairns

G'day mates!

Dit is ons laatste verslag vanuit Australie, want over 2 daagjes vertrekken we alweer naar Nieuw-Zeeland! Daar blijven we twee weken op het noordereiland waarna we via Bangkok terug naar Nederland vliegen. We waarschuwen jullie alvast: we schrijven dit verslag op een Apple computer, wat ontzettend frustrerend is want alles zit verkeerd en we kunnen ook geen foto' s uploaden omdat Apple te arrogant is om onze externe harde schijf en mobiel te accepteren. Dus de foto' s houden jullie nog te goed :).

16-02-2016
We hadden ongeveer twee weken uitgetrokken in Cairns om onze auto te kunnen verkopen. Vandaag hadden we een blitsende advertentie in elkaar geknutseld. Vervolgens zijn we de hele dag allerlei hostels afgegaan om onze advertentie op te hangen. Het was 40 graden, maar zo kregen we Cairns toch te zien. Na onze urenlange, goede inspanning, zijn we naar ons hostel gegaan waar we in het zwembad gezeten hebben. Dat was een heerlijke afkoeling! Daarna hebben we gegeten en nog een rondje gelopen door Cairns.

17-02-2016
Nu we de auto nog hadden, leek het ons leuk het gebied boven Cairns tot aan Cape Tribulation te verkennen. Daar hadden we veel goede verhalen over gehoord. We reden rechtstreeks naar Cape Tribulation om daarna weer terug te keren en op de terugweg bij de interessante plekken te stoppen. Bij Cape Tribulation werden de wc's bewaakt door de grootste spinnen ooit. We hebben op onze hele reis nog nergens zo' n grote spinnen gezien, het was een hel. Als je naar de wc moest, zoals wij, moest je er onderdoor rennen. Tot Yael haar grote genoegen was er een of andere gekke ouwe man op de spinnen aan het blazen op het moment dat zij er onderdoor moest, wat een pret. Na dit avontuur zijn we naar het strand en een lookout gegaan en de verhalen waren waar: het was hartstikke mooi! Daarna hebben we een stukje verderop een mooie boardwalk gedaan door het regenwoud. Hierna zijn we naar Coconut beach gegaan, dat was echt een mooi strand. Je mag hier alleen nergens zwemmen omdat er kwallen zitten die je binnen drie minuten doodmaken. Toen we naar een plek reden waar ze zefgemaakt ijs verkochten (wat heel lekker was), zagen we een cassowary! Dat is een soort struisvogel maar dan mooier. Ze zijn beschermd en het was heel speciaal dat we er een zagen! Aan het eind van ons avontuur zijn we nog langs een soort kinderboerderij gegaan met kangaroes. Toen we op onze slaapplek aankwamen, was het super heet. Maar buiten werden we volledig lekgeprikt door muggen. We moesten dus wel in de auto gaan liggen, maar een sauna was er niks bij. Dus we hadden besloten dat we in Cairns niet meer in de auto gingen slapen, maar in hostels met airco.

18-02-2016
We sliepen bij de ferry in de buurt en vanuit daar gingen er ook allerlei boten over de Daintree rivier om krokodillen te spotten. Natuurlijk wilden wij ook graag de rivier op om krokodillen te zien, een echte Aussie experience! Dus we hadden een boottocht uitgezocht. Er gingen gelukkig maar heel weinig mensen mee, waaronder twee hele aardige jongens. De gids was heel aardig en wist ontzettend veel te vertellen! Het was heel interessant: we zagen een haren (vogel), groene kikker, nog meer hele mooie vogels, maaarrrr geen krokodil. Het was hoogtij en te lang droog, dus de watertemperatuur was veel te fijn om in te blijven liggen voor de crocs. Ze waren onvindbaar. Maar dit vonden we absoluut niet erg, want het betekende dat we een gratis tweede tocht kregen! Ze bieden namelijk de krokodilgarantie! We hadden besloten de laatste boot te pakken, omdat daar de meeste kans was krokodillen te zien. In de tussentijd zijn we naar de Mossman Gorge gegaan om lekker in een waterhole te zwemmen (waar geen krokodillen zitten). Om 15.30 was het zover en waren we samen met de aardige jongens weer terug bij de boot! Deze keer hadden we meer succes! We hebben drie kleine krokodillen en 1 grote gezien. De grote heet Lizzy en is zo'n beetje de koningin daar. Ze was 2.5 meter lang! Daarna hebben we nog een zeldzame vogel gezien en nog andere vogels en lopende vissen en krabbetjes. Het was dus echt super leuk!! Daarna zijn we naar een hostel in Cairns gereden.

19-02-2016
Vandaag zijn we wakker geworden in ons nieuwe hostel met airco, dat was een hele verademing! Het was schijnbaar de warmste periode ooit voor Cairns. We hadden 2 kijkers voor onze auto! De eerste was een hele aparte, enorm onvriendelijke, ouwe man. Hij had totaal geen verstand van auto's en gaf ons de tip onze auto met Ciff te wassen (Rik had grote moeite hier niet enorm in discussie te gaan). De tweede kijkers ontdekten dat de auto een beetje olie lekte. Dat wisten wij zelf nog niet eens, dus dat was een tegenvaller. Na deze twee bezoeken voelden we ons dus een beetje minder vrolijk. Gelukkig werden we snel opgevrolijkt. We zaten op de kamer met 2 leuke Nederlanders en een leuke Koreaan (onze nieuwe vrienden). Toen we met Leonie gingen zwemmen, was er aqua zumba! We hebben hard moeten lachen. Rik heeft geleerd zijn kontje te schudden en Yael was vooral bezig met niet te verdrinken omdat het te diep was voor haar. Daarna zijn we met zijn drieen heerlijke pizza gaan eten. 's Avonds hebben we met de twee Nederlanders bij het lagoon wat gedronken en daarna met de Koreaan er nog bij een drankje in de kroeg gaan drinken.

20-02-2016
Uitgeslapen. Gegeten. Gechillt.
Daarna naar de Botanic Gardens gereden, daar wat rondgelopen. En daarna de Red Arrow Walk gedaan. Dat is een mooie wandeling de berg op, die maar anderhalf uur duurt. Maar wij slimmeriken waren zo briljant dit op het heetst van de dag te doen, dus we gingen kapot. Het was het waard, want we zagen een walibi! Het was fijn toen we terug in Cairns gingen zwemmen in de lagoon. Na het eten zijn we in het donker nog eens in de lagoon gaan zwemmen met Sam, de Koreaan.

21-02-2016
Twee van onze vriendinnen van Fraser waren ook in Cairns, dus zijn we samen met hun in het lagoon gaan chillen. Het was heel gezellig, we hadden allemaal veel bij te buurten! Na het eten zijn we samen met hen nog wat gaan drinken.

22-02-2016
Hier hebben we een dag op de boot met drie duiken geboekt. Daarna zijn we samen met onze vrienden van het hostel gaan zwemmen. 's Avonds zijn we naar een bar gegaan waar een talent show gegeven werd, dat was wel grappig. We gingen samen met onze Fraservriendinnen en hostelvrienden en het was ontzettend gezellig!

23-02-2016
Onze vriendelijke vriend die als eerste onze auto was komen bekijken een paar dagen terug had een briefje voor ons achtergelaten bij ons vorige hostel. Die gingen we dus even ophalen. Er stond allemaal onzin in over dat er een monteur naar onze auto had gekeken en dat die zei dat het 900 dollar kostte om de auto op te knappen en nog meer zwets (zonder dat wij erbij waren). Dat was natuurlijk onzin, want een monteur had gelijk het olielek gezien en daar werd niks over gezegd. Hij bood ons 800 dollar en als we dat aanbod niet aannamen binnen 2 dagen, 300 dollar. Dat is echt schandalig weinig en we baalden enorm. Je wil je auto echt niet aan zo'n eikel verkopen die alles bij elkaar liegt. Zelfs de hosteleigenaar die de brief voor ons achterhield zei dat de man alles bij elkaar loog en dat dit typisch Australisch was. Ze proberen mensen in een moeilijke positie (die de auto snel moeten verkopen) af te zetten. Maar we hadden geen ander aanbod, dus we vreesden ervoor. We baalden van onze zwakke positie. Maar toen! Had de hosteleigenaar medelijden met ons en stuurde hij ons door naar een vrouwtje in een travelshop. We gingen daarheen en zij kende inderdaad nog wel een backpacker die een auto wilde kopen. Dat was een Amerikaan en hij leek enthousiast over de auto! Er was weer hoop. Daarna kregen we zelfs nog een smsje van Fransen die ook de auto kwamen bekijken en ook enthousiast waren! 's Avonds zijn we samen met Sam naar de bioscoop naar de film Deadpool geweest. Dat was super grappig!

24-02-2016
De Fransen waren wispelturig. Ze maakten een offer, we accepteerden dat en dan moesten ze weer eerst naar andere auto' s kijken. Daar konden we dus niet echt van op aan. Maar de Amerikaan gaf aan ook onze auto te willen. We hadden afgesproken de auto over te zetten, maar toen wilde hij nog een testrit maken (net als de dag ervoor) en alles nog een keer checken. Gelukkig had hij er geen verstand van (de auto was ondertussen ook super goedkoop, dus hij had echt een belachelijk goede deal). Uiteindelijk hadden we de auto verkocht!!! HALELOEJA!! Nadat de Amerikaan ALLES dubbel gecheckt had (hij durfde nog niet eens de datum van vandaag over te nemen van ons). Hij vertrouwde niemand want hij kwam uit een slechte buurt zei hij. Maar wij waren allang blij dat we van die auto af waren en dat we ' m niet hoefden te verkopen aan die ouwe man. Helemaal opgelucht gingen we in het lagoon chillen. De Amerikaan heeft ons voor elke schijt gebeld en gesmst (hij kreeg een deur niet open die gewoon open gaat), omdat hij zo wantrouwig is. Maar uiteindelijk waren we er vanaf.

25-02-2016
Om 7.30 zaten we bij de pier om te gaan duiken! Hier hadden we al naar uitgekeken sinds onze laatste duik in Koh Tao! We hadden een gigantische boot, die was net nieuw en de grootste van de haven. Dat was dus al super vet. We werden naar onze eigen tafel begeleid als gediplomeerde duikers (jaja :D). Na een stukje varen en de safety briefing was het zover: we gingen duiken in het Great Barrier Reef!! De eerste duik was minder, omdat we niet veel speciaals zagen en door twee duikers steeds in het gezicht geflapperd werden. Zij vernielden het koraal met hun flippers en zwommen ineens tegen je aan, onder en boven je door i.p.v. netjes in een rij achter de gids aan. De gids kun hun namen niet in het online bestand vinden en wij denken dan ook dat zij echt geen duikdiploma hebben. Maargoed, we hadden nog twee duiken over dus niks aan de hand. We hadden tegen de gids gezegd dat we niet meer wilden duiken met die twee als ze steeds tegen ons aanzwommen en de hele groep steeds op hun moest wachten. Gelukkig was hij het er volledig mee eens en sprak hij ze aan. De tweede duik gingen er minder mensen mee, dus was het sowieso fijner achter de gids aan zwemmen. We hebben tijdens deze duik twee haaien gezien! Ze heten white tip reef sharks. Deze duik was super gaaf, we zagen allerlei mooie vissen. Bij een haai konden we trouwens heel dichtbij komen, omdat die op de bodem lag te slapen! De derde en laatste duik was in een ander gebied. Tijdens deze duik hebben we een zeldzame eagle ray gezien. Dat was echt prachtig! Ook hebben we veel nemo's gezien. Na onze duiken hebben we samen met de gids ons duiklogboek ingevuld. Daarbij bespreek je wat je allemaal gezien hebt en vertelde hij ons nog vanalles over allerlei vissen. Nadat we nog even rustig op de boot gezeten hadden met wijn en kaas, waren we alweer in Cairns. In het hostel hebben we heerlijk geslapen want we waren heel moe en voldaan!

26-02-2016
Vandaag hebben we een huurauto geregeld voor in Nieuw-Zeeland. Dit was nog een heel gedoe, want alle auto' s waren al gereserveerd, maar uiteindelijk is het ons gelukt een auto te vinden omdat het reisbureau direct contact op kon nemen met een manager van zo' n verhuurbedrijf! Dus we hadden veel geluk. Daarna zijn we weer het lagoon ingegaan samen met een van onze hostelgenoten waar tot onze vreugde weer een zumbales gegeven werd in het water! Dit was alweer de laatste avond dat we laat op konden blijven in Cairns, dus zijn we samen met al onze hostelvrienden en Fraservriendinnen naar een bar gegaan. Daar waren we ook weer herenigd met een van onze Fraservrienden. Het was een groot feest en het was ontzettend gezellig!! 's Nachts om 3 uur heeft Sam nog pasta voor ons gekookt omdat we allemaal honger hadden.

27-02-2016
Nadat we goed uitgeslapen hadden, zijn we weer naar het reisbureau gegaan om allemaal tips te krijgen over wat we in Nieuw-Zeeland kunnen doen. Daarna zijn we gaan lunchen met onze hostelvrienden en daarna gaan zwemmen. 's Avonds zijn we met Sam ergens goedkoop gaan eten en Yael had haar laksa en die was heerlijk!! 's Avonds, onze laatste avond, hebben we nog heel veel plezier gehad met onze vertaalapp op onze hostelkamer. Sam probeerde Nederlands te praten en wij Koreaans. Het is voor Koreanen heel moeilijk om te zeggen: hoedoedegedahoedoedegedahoeheddegedagedaan. We hebben ons kapot gelachen! Om tien uur zijn we al gaan slapen, omdat we om 4 uur op moesten.

28-02-2016
Wat een dag. Ten eerste waren we om 4 uur opgestaan wat op zichzelf al erg genoeg is. Vervolgens kwam de transfer te laat. Daarna kreeg Rik een melding op zijn telefoon: de vlucht was geannuleerd. We zijn toch maar naar het vliegveld gegaan omdat we al uitgecheckt waren en we een oplossing wilden. Daar aangekomen konden we gelukkig op een vlucht later mee en kregen we gratis koffie. Maar toen we gingen inchecken bleek dat we ons ticket hadden geboekt bij een soort scamsite. Op die site doen ze alsof je bagage erbij zit, maar dat is niet zo. Weer 100 dollar lichter dus... Maar er is licht aan het eind van de tunnel. Ons hostel in Surfers Paradise had namelijk een fout op de website, waardoor wij heel goedkoop een kamer hebben kunnen boeken. In onze busreis van het vliegveld naar het centrum herkenden we allerlei plekken waar wij gereden hadden en waar we autopech gehad hebben, dat was wel leuk om terug te zien. Eenmaal in het hostel hebben we een wasje gedraaid. Gratis, want dit is normaal gesproken een duur hostel :p.

29-02-2016
Vandaag hebben we een beetje door de stad gewandeld. Ze hebben hier sushirollen voor ongeveer 1.80 euro! 's Avonds was er filmavond in het hostel met gratis popcorn, dus hebben we gezellig een filmpje gekeken.

01-03-2016
Toen we opstonden was er in de gezamelijke kamer het programma catfish op tv. Wat een nostalgie! Dit moesten we dus wel even kijken. Het was al zo lang geleden dat we hadden gezien hoe een blond model een dikke, lelijke man bleek te zijn. 's Middags zijn we de stad ingegaan en hebben we weer een sushi gehaald. Het regende en we kennen de stad onderhand wel goed, dus dan is er niet veel te doen. In het hostel hadden ze ondertussen sport opgezet (saai), dus zijn we onze eigen series in bed gaan kijken. 's Avonds hebben we weer wat rondgelopen door de stad.

02-03-2016
Vandaag is het precies 6 jaar geleden dat we de eerste keer naar Australie vertrokken! En nu gaan we alweer bijna weg! Maar dat is niet erg, want we hebben heel veel beleefd en gezien. Zoveel zelfs dat we ons nu in Surfers Paradise een beetje vervelen. En nu we onze planning van Nieuw-Zeeland rond hebben kunnen we echt niet meer wachten!!!
Vanavond gaan we nog naar infinity, dat is een soort attractie waar je door allerlei doolhoven loopt met lasers ofzo. We weten niet precies wat we moeten verwachten, maar het schijnt geweldig te zijn, dus we kijken ernaar uit!

03-03-2016
Morgen hoeven we gelukkig pas om 12 uur uit te checken. De rest van de dag kunnen we hopelijk een groot gedeelte doorbrengen in de gezamelijke ruimte van het hostel, want we hoeven pas 's nachts om 3 uur de bus te hebben. De vliegvelden sluiten hier namelijk 's nachts.

04-03-2016
Overmorgen vliegen we naar Wellington, Nieuw-Zeeland!

Dat was het weer voor nu. Het volgende verslag schrijven we als we weer in Nederland zijn! Dan komen dus ook de foto's van dit verslag nog. Hopelijk kunnen jullie het tot dan uithouden :p. We kijken ernaar uit iedereen weer te zien en om lekker eten te krijgen, een goede douche en een goed bed!!! Maar voor nu kijken we eerst nog enorm uit naar Nieuw-Zeeland!

Groetjes en tot snel!

• 02 Maart 2016 - 08:58

Jeany:

Gaaf! Klinkt alsof jullie enorm genoten hebben van het stukje Australië dat jullie de vorige keer hebben moeten missen :)
    Nieuw Zeeland is echt fan-tas-tisch!! Wellington is een hele bruisende stad en als je daar bent zou ik zeker naar Te Papa gaan en een beetje cultuur snuiven. Er is een tentoonstelling Gallipoli, the scale of our war die echt super mooi is. Gemaakt door Weta Workshop en Peter Jackson (van Lord of the Rings) In Wellie kun je heel veel LOTR achtige dingetjes doen en zien als je dat leuk vindt en bij Weta kun je een kijkje achter de schermen boeken. Vond ik de moeite waard

• 02 Maart 2016 - 11:00

Mamma Theun:

Spinnen, haaien, kwallen, krokodillen, ook die kasuaris is geen lieverdje! Dat soort verhalen hoor ik inderdaad het liefst achteraf, haha. Wat hebben jullie een toptijd gehad in Australië. Trouwens, ook van de verslagen over Zuidoost-Azië heb ik gesmuld. En nou nog Nieuw-Zeeland, gaat ook vast geweldig worden. Bungeejumpen? Of een ander halsbrekend iets? Ik wil het (nog) niet weten :)
    En dan en dan en dan ..... eindelijk weer bij moeder op de bank!! Verwend worden!! Na alle avonturen het loodje leggen door een meer dan stevige knuffel. Zet je maar vast schrap. xxxx

• 03 Maart 2016 - 20:18

Erik En Lia:

Hoi Rik en Yael,

We wensen jullie een fijne tijd in Nieuw-Zeeland, dit moet een super mooi land zijn! Toen ik in de verpleging werkte heb ik een zeeman verpleegd, deze had de hele wereld gezien, maar Nieuw-Zeeland was volgens hem hét mooiste land van de hele wereld! Hij had ook een fotoboek bij van Nieuw-Zeeland, met één woord prachtig wat een land. Jammer dat het zo ver weg is...
    Geniet fijn van jullie laatste weken in dit veel belovende land!
    Groetjes en tot snel weer in ons kleine, maar ook mooie kikkerlandje.
    Erik en Lia

• 17 Maart 2016 - 20:23

Mieke En Henri:

Weer een leuk en uitgebreid verslag.
    Tot ziens.