Chiang Mai en Zuid-Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu Chiang Mai en Zuid-Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Rik en Yaël - WaarBenJij.nu

Chiang Mai en Zuid-Thailand

Door: Rik en Yael

Blijf op de hoogte en volg Rik en Yaël

25 November 2015 | Thailand, Koh Tao

Hallo allemaal!

Hoe gaat het daar? We hoorden dat het al gesneeuwd heeft!

Het was weer eens tijd voor een update, dus hier komtie:

01/11/2015
Nadat we ons verslag hadden bijgewerkt in het internetcafe, zijn we naar de Sunday Walking Street gegaan. Dat is een zondagse markt die heel groot is. Het stikte van de spulletjes! Al snel kwamen we de Fransen tegen. Daarna hebben we samen de hele avond over de markt gelopen, wat gegeten en naar een lokale dansshow van kinderen gekeken die daar werden gegeven. We hebben allerlei nieuwe dingen geprobeerd, zoals ijs dat op een ijskoude plaat ter plekke werd bereid van ingredienten die je zelf uitkiest (zoals m&m' s).
De Fransen waren op een gegeven moment moe, dus toen hadden we nog even met zijn tweeen over de markt gelopen voordat we naar ons hotel gingen. Het was een hele leuke dag!

02/11/2015
Na het ontbijt werden we opgehaald voor een tour naar het Doi Inthanon National Park. Daar hebben we verschillende watervallen gezien, zijn we naar het hoogste punt van Thailand geweest, hebben we tempels bezocht die gebouwd waren voor de koning en koningin hun 60e verjaardag, hebben we het mooie royal park bezocht en hebben we een lokale gemeenschap bezocht: de Karen Hill Tribe. Daar waren net allemaal puppies geboren dus die kwamen steeds naar je toe om te spelen. Zo maken we toch nog wat puppies mee her en der! De tour was leuk en relaxt, je kreeg overal genoeg tijd en informatie om alles rustig te kunnen zien!
's Avonds zijn we over de Night Market gelopen en hebben we daar nog wat gegeten. Daarna vonden we dat we wel een Thaise massage verdiend hadden dus hadden we die genomen. Als laatste hebben we nog een afscheidswandeling gedaan door Chiang Mai op weg naar het hotel. We hebben hier een hele mooie tijd gehad!

03/11/2015
Deze dag zijn we naar Surat Thani (Zuid-Thailand) gevlogen. Surat Thani heeft ons erg verbaasd. En niet op een goede manier: wat een stinkstad! Er is niks te beleven, behalve een hoop wannebefans van Pimp My Ride. De badkamer van het hostel was een beleving op zich. Nadat je het plafond had gekopt, kon je lekker op de vieze hurkwc gaan zitten met zijn eigen heerlijke aroma. Het bed was gelukkig groot, want dan bleven er ten minste nog plekken over waar je kon gaan zitten zonder dat je er doorheen zakte.
Maar, we hebben het overleefd en zijn de stad maar in gegaan. Daar was een mini night market waar we wat hebben gegeten. Vervolgens zijn we naar de City Pillar Shrine geweest. Dat is een heel mooi mini Disney kasteel-achtig gebouw! Dat werd ook mooi verlicht in steeds andere kleuren. Nadat we nog even langs het kanaal zijn gaan zitten en lopen met allemaal gekleurde lantaarnpalen, zijn we gaan slapen.

04/11/2015
Gelukkig was Surat Thani voor ons alleen een doorreisplek, dus we zijn deze dag direct doorgereisd. Met de tuktuk, bus en boot zijn we uiteindelijk aangekomen op Koh Tao. Hier hadden we een duikcursus geboekt. Gelukkig konden we daardoor door de taxipapparazzi heenlopen, want de duikschool had een eigen chauffeur die ons op kwam halen: Ko.
Eenmaal aangekomen bij de duikschool. OceanSound, werden we heel leuk verwelkomd door een van de eigenaars: Will. We mochten altijd koffie/water halen bij de duikschool, gebruik maken van de goede wifi, of gewoon langskomen als we dat wilden! Hij gaf ons tips over goede restaurants e.d. Dus we voelden ons meteen welkom! Will bracht ons naar ons verblijf, tegenover de duikschool (ideaal!).
's Avonds begon onze duikcursus. We werden voorgesteld aan onze Portugese duikinstructice Marta. Een hele leuke meid! Ook hebben we kennis gemaakt met onze duikpartners, een ander stel. Deze duikschool werkt met groepjes van vier personen, zodat je altijd goed geholpen wordt. We kregen een introductiefilm te zien over wat je allemaal moet weten voor je gaat duiken. Nu we allebei afgestudeerd zijn, dachten we mooi van schoolwerk af te zijn. Maar we hebben te vroeg gejuichd, want we kregen huiswerk.
Na de introductie hebben we de beste curry van Thailand gegeten. Daarna zijn we maar teruggegaan om ons huiswerk te gaan maken (VEEL!).

05/11/2015
Vandaag was de dag, dat we voor het eerst volledig onder water gingen ademen! Maar voor de veiligheid alleen nog in het zwembad. Hier kregen we allemaal oefeningen en leerden we omgaan met de apparatuur. In het begin was het wel wat eng, omdat je toch iets anders moet ademen. Maar na een tijdje was je zo met alles bezig, dat je ademhaling vanzelf ging. En toen werd het echt leuk! Marta noemde ons het Dreamteam omdat we zo goed waren (oh yeah)! Na de les zijn we gaan lunchen met onze groepsgenoten. Toen kregen we nog wat theorie, nog een filmpje en...huiswerk.
's Middags waren we vrij en zijn we naar een strand gegaan waar haaien zouden zitten. Deze kregen we alleen niet gevonden, omdat er heel slecht zicht was in het water. Je zag maar een halve meter diep. En dat is best eng als je dingen voelt maar niet ziet. Dus we zijn enigszins in paniek maar weer naar het strand gezwommen. Geen haaien gezien dus, maar wel een paradijslijk uitzicht!
's Avonds hebben we yoga gedaan (dat is ook een onderdeel van de duikschool dat je erbij mag doen). Het slechte nieuws was dat we net een les hadden met ' restorative' yoga, wat als het erop aankomt betekent dat je gaat slapen op je mat en af en toe een arm of been optilt. Maar het goede nieuws was dat we les hadden van de lokale celebrity van Koh Tao die vanalles vertelde over chakra' s enzo. Doordat zij de les gaf, was de zaal helemaal vol. Daarna zijn we wat rond gaan lopen om het dorp te gaan verkennen en hebben we bij ons resort gegeten. Hierna was het weer tijd om te hobby' en: huiswerk maken.

06/11/2015
Nu ging het echt gebeuren, het was zover: we gingen duiken tussen de vissen! Er was heel veel harde regen, maar dat maakt niks uit, want het water is nog even lekker warm en onder water merk je er niks van! Eerst hadden we nog wat theorie en ons eindexamen die we allebei haalden met 100%! Daarna hadden we nog even geluncht met het andere stel (die Rik ook al aan de GoPro heeft gekregen, hij moet commissie gaan vragen).
Toen gingen we op de boot en vaarden we naar Nangyuan. We hebben onze eerste duik bij de Japanese Gardens gehad. Dat is bij een eilandje met een strand waarbij je aan drie kanten zee hebt (hadden we die ook meteen gezien!). Onze tweede duik was bij de Twin Rocks aan de andere kant van het eilandje.
De eerste paar seconden waren eng, omdat je de druk van het water voelt en gedesorienteerd raakt omdat je niks ziet van een bodem. Maar zodra we de bodem zagen, waren we dat vergeten en was het helemaal GEWELDIG!! We hebben allerlei kleurrijke vissen en koraal gezien en het is echt onvoorstelbaar om daar gewoon tussen te kunnen zwemmen terwijl je gewoon doorademt! Op de boot woonde nog een kat die echt een relax leven had, Mr. White. Op de terugweg hebben we op het sundeck van de boot nog wat gekletst en geleerd over de vissen.
Na het duiken zijn we met zijn tweeen naar een strand gelopen met mooi uitzicht. Toen het begon te regenen zijn we gaan eten. We hadden ondertussen besloten dat we naast de open water Padi cursus, ook de advanced open water cursus wilden halen, dus die hadden we bijgeboekt.

07/11/2015
Deze dag hadden we heel vroeg twee duiken, zodat we voor de drukte konden duiken. Deze duiken hadden we allebei op Chumpton Pinnacle, omdat daar heel veel te zien is en die wat verder weg ligt van de rest. Het was prachtig, we hebben weer allerlei vissen en koraal gezien. Ook kregen we een ontbijt op de boot tussen de duiken in en hebben we op het sundeck gerelaxed.
Na de duiken hadden we afscheid genomen van het andere stel. Toen zijn we even gaan slapen (van stikstof onder water ademen word je moe), we zouden namelijk die avond nog een duik gaan maken: de eerste van de advanced cursus. Maar eerst moesten we nog meer huiswerk maken.
Toen was het zover: we hadden een NIGHT DIVE!! Dat was echt veruit de gaafste duik van ze allemaal! Niet alleen hadden we Marta als prive-instructrice omdat het andere stel niet verder was gegaan, we hadden ook nog allemaal grote slapende vissen gezien. We hebben zelfs een gigantische vis gezien en jagende roggen en een zeldzame aal en wandelende kreeften. Marta zei dat het een van haar beste night dives was! Er was zoveel te zien! Op een gegeven moment moesten we onze zaklampen tegen ons aanhouden zodat het helemaal donker werd. En toen moesten we bewegen. Toen lichte er allemaal plankton op bij elke beweging, dat was echt magisch! Het waren een soort glowlight puntjes die je beweging volgden.
Na de night dive zijn we weer bij het goede curry restaurant gaan eten. Toen hebben we nog wat huiswerk gemaakt en zijn we gaan slapen: uitgeput en vooral voldaan!

08/11/2015
Hier hadden we weer twee hele vroege ochtendduiken om de drukte voor te zijn. De eerste skill die we leerden was diep duiken. Met de advanced cursus mag je namelijk in plaats van 18 meter, 30 meter diep duiken. Gelukkig hadden we allebei niet het zeldzame nitrogin narcosis, waarbij je een soort van zat wordt van diep duiken en je ademapparaat uitdoet en alles! Bij de tweede duik hadden we gekozen om vis identificatie te leren. Je leert onder water elkaar de goede signalen te seinen over welke vissen je ziet. Vervolgens schrijf je die met potlood op.
Na de duikcursus hebben we ijs gegeten bij de beste ijssalon van het eiland met wat mensen van de duikschool. Daarna hebben we met onze nieuwe vrienden een scooter gehuurd en naar een hele mooie snorkelplek gereden: Tanote Bay! Daar was het mooi snorkelen!
's Avonds zijn we met onze nieuwe vrienden naar de stad Sairee gescooterd om bij het beste restaurant van het eiland te gaan eten (op aanraden van Marta). Dat was ontzettend lekker! De beste maaltijd tot nu toe!

09/11/2015
's Ochtends hadden we onze advanced cursus afgerond met de laatste twee duiken. De eerste was bij een wrak waarbij we bijna geen zicht hadden, waardoor het heel misterieus was. De tweede was bij White Rock en dat was een hele goede afsluiter: we hebben een zelfzame, giftige zeeslang gezien en een zeldzame witte aal gezien!! Die aal keek je echt zo aan van: wat kom je doen. Ook hadden we nog gespeeld met christmastrees. Dat zijn gekleurde plantjes die in de grond schieten als je erboven met je hand beweegt. Bij deze duik leerden we zelf navigeren naar andere boten, in een vierkantje en terug naar de boot. Dat hadden we in een keer allemaal goed gedaan!
Helaas was het duiken nu voorbij, maar het is zeker een grote hobby van ons geworden en we kijken nu al uit naar het duiken in Australie waar we hebben afgesproken met onze vrienden om daar samen te gaan duiken! We hadden nog wat gegeten, een nieuw guest house geboekt op het volgende eiland en toen was het tijd om afscheid te nemen van Will, onze duikvrienden en natuurlijk Marta. Dit was de eerste plek waar we dachten: dit gaan we echt missen! Meestal hebben we het leuk gehad op plekken en kijken we uit naar het volgende, maar hier wilde je gewoon voor altijd blijven!
We namen de ferry naar Koh Phangan. Daar hadden we de stad Thongsala verkend en wat gegeten op de markt. Er was een kermis maar die was uitgestorven. Er waren bijna geen mensen, het was daar laagseizoen. Dat was wel speciaal om te zien!

10/11/2015
Hier hadden we de taxi gepakt naar een andere stad: Haad Rin Mai. Dat is de plek van de full moon parties. Hier was (net als de dag ervoor in ons hostel) overal de stroom uit, omdat daaraan gesleuteld werd (het leuke was trouwens dat de doorspoelknop van de gezamenlijke wc in ons hostel schijnbaar ook stroom nodig had, dus dat stapelde zich lekker op). We kregen in Haad Rin Mai paraplu' s van de locals omdat het heel hard regende en we moesten zoeken naar restaurants omdat er veel dicht was. Gelukkig vonden we een plek met een generator waar we gegeten hebben tot het opklaarde. Toen konden we een scooter huren en zijn we het hele eiland doorgecrost langs watervallen, een bergtop viewpoint en mooie strandjes waar we konden snorkelen. Er was niet heel veel te zien met snorkelen, behalve dat er op een gegeven moment op een plek van een halve meter diep een rog onder Rik doorzwom! Gelukkig hebben we deze dag uiteindelijk dus toch nog heel veel kunnen doen en zien nadat het de hele ochtend hard geregend had :D!
's Avonds hadden we de scooter teruggebracht en pizza gegeten in Haad Rin Mai. Dat hadden we gemist! Toen hebben we nog wat rondgelopen door de stad als een van de enige backpackers. Daarna hebben we nog even op het full moon party strand gezeten waar iemand net zijn vuurshow aan het oefenen was.
Met de taxi zijn we terug naar ons hostel gegaan waar we nog even bij de bar aan het strand van ons hostel hadden gezeten tot het hard begon te regenen.

11/11/2015
Hier hadden we weer een scooter gehuurd en zijn we naar het Haad Yao strand gegaan, dat was heel mooi! Daarna zijn we gaan lunchen in de stad waar we verbleven (Thongsala) en hebben we met een boekje en wat lekkers op de veranda van onze bungalow met hangmat gezeten. Ondertussen was een van onze duikvrienden, Eana, ook op het eiland aangekomen. Samen met hem zijn we in Thongsala wat gaan eten. Dat was heel gezellig!

12/11/2015
We zijn heel vroeg opgestaan om met de boot naar Ao Nang te gaan aan het vaste land. We hadden een hele mooie, ruime kamer met warme douche en een spraakzame Italiaanse eigenaar. Het hotel was net twee weken open en nog even lekker goedkoop om reviews te verzamelen op booking.com. Ideaal! We zijn naar het centrum van Ao Nang gegaan waar allemaal leuke winkeltjes en restaurants zaten aan het strand! Daar hebben we wat rondgelopen en aan het strand gezeten om vervolgens nog eens pizza te gaan eten omdat we nooit genoeg pizza kunnen eten.

13/11/2015
Deze dag hebben we een Phi Phi tour gedaan langs allerlei eilanden van Koh Phi Phi. Dat was echt geweldig! We zaten op een speedboat waarbij we steeds stopten bij allerlei prachtige, paradijslijke plekken. Op deze tour hebben we een stel leren kennen uit Engeland en Canada die in Amerika wonen (om het makkelijk te maken). Daarmee hadden we het heel gezellig! We zijn gaan snorkelen op Bamboo eiland, hebben de Viking Caves bezocht, hebben gezwommen bij Maya Beach van de film met Leonardo DiCaprio " The Beach" waar we nog een soort zwaardvis hadden gezien, hebben door het prachtige Phi Phi Leh gevaren en verderop gesnorkeld tussen de haaien!! Verder hebben we Monkey Bay bezocht met allemaal aapjes, geluncht op het eiland Phi Phi Don en nog ergens gesnorkeld. Het was dus echt een dag vol met super veel moois en leuks!
Na de tour zijn we in Ao Nang centrum rond gaan lopen en hebben we ergens op een rooftop aan de zee gegeten.

14/11/2015
's Ochtends hebben we lekker op het strand gezeten en gezwommen. Daarna hadden we op aanraden van het stel van gister de Kayak Sunset Tour gedaan. Dat was echt heel mooi! Door Rik waren we de snelste kayakkers. Toen we vooraan bij de gids waren, vertelde hij ons dat de Chinezen altijd heel sloom zijn en de Nederlanders altijd heel snel. Toen wij vertelden dat wij ook Nederlanders waren moest 'ie lachen, want dat wist hij niet eens! We hebben krabbetjes, aapjes, vliegende vissen en zeesterren gezien. We stopten bij hele mooie rotspartijen. Op sommige plekken kon je lopen. De zonsondergang was adembenemend. Het was heel leuk om daarmee te kayakken!
's Avonds hebben we nog wat door Ao Nang gelopen.

15/11/2015
's Ochtends hebben we ontbijt gekocht en dat op het strand opgegeten. Daarna hebben we nog wat gezwommen. Toen hadden we de 7 Island Sunset Tour. Na al onze super tours lagen onze verwachtingen hoog, maar dit was een grote flop. We moesten ten eerste al een uur wachten, omdat ze ons te laat op kwamen halen (terwijl ze maar langs twee andere hotels moesten). Toen werden we ergens gedropt waarbij niemand wist wat de bedoeling was. Maar gelukkig waren we niet alleen: de hele boot zat helemaal volgepropt met krijsende Chinezen. Wij hadden de longtailboot geboekt in plaats van de witte, grotere boot, omdat ons dat specialer leek en omdat het goedkoper was. Maar uiteindelijk werd iedereen in de "grote" boot geladen die bijna uit elkaar viel voor het echte Titanic gevoel. Ook best lullig voor degenen die meer betaalden voor die boot, terwijl wij daar ook op moesten. Dus we vroegen of we op de longtailboot mochten. Dat mocht bij de volgende stop gelukkig. Toen we gingen snorkelen begon het super hard te stormen. Dat was echt levensgevaarlijk: bliksem en donder precies op het kleine eilandje waar wij waren, een zwarte lucht die over ons heentrok en heeele harde wind die de zandkorrels in je gezicht sneed. Maar, de tour ging door, want anders moesten ze ons geld terugbetalen. We hadden twee eilanden overgeslagen en midden in de gigantische storm en in de golven werd gezegd: oke, als je wil dan mag je hier zwemmen. Super onverantwoord, gelukkig was niemand zo gek om te gaan zwemmen in de sterke stroming. Toen kwam het eten. Er was geen licht op het eiland (het was donker) en er waren geen stoelen en tafels. Dus iedereen stond in het donker met zijn bordje in zijn handen. Dat leek echt nergens op. Toen hebben we nog een grot overgeslagen en niet gezwommen in de plankton zoals de folder beloofde. Vervogens kwamen we ruim een uur te laat thuis, omdat de vuurshow die tijdens het eten gegeven zou worden ineens achteraf op de pier gegeven werd. Als je dus 's avonds nog een boot of vlucht gepland had, had je pech. Als je vroeg of je naar het hotel gebracht kon worden, omdat de folder beloofde dat je er al zou zijn, werd je weggewoven en genegeerd. Als klap op de vuurpijl duwde de tourvrouw mensen steeds kei lomp aan de kant op de boot. Dit was dus een grote ramp. Maar dat hoort er ooit bij en hierdoor konden we de andere tours des te meer waarderen! En we hebben in ieder geval wel wat dingen gezien. 's Avonds hebben we bij een bar gezeten met mooie live muziek, dat was leuk!

16/11/2015
Hier waren we naar Phuket gereisd. De bus had ons er veel te ver van de stad uitgegooid omdat we geen (dure) taxi wilden betalen. Toen zaten we met onze zware tassen in de middle of nowhere in de brandende zon. Op het moment dat we de afzetterij helemaal beu waren, kwam er een local naar ons toe om te vragen of ze ons kon helpen. Zij had een super goedkope bus voor ons geregeld (10 keer zo goedkoop als de taxi). Dus gelukkig zijn er nog meer dan genoeg lieve mensen!

17/11/2015
We hadden een bus naar het strand gevonden. Het strand was heel mooi en er waren heel veel winkeltjes en restaurantjes. We hebben ons goed vermaakt! Sommige kroegen waren zo mooi dat het bijna een attractiepark leek. Deze dag hebben we niet zoveel gedaan. We hebben gewoon heerlijk gerelaxed met onze boekjes en wat eten op het strand.
Daarna zijn we terug naar Phuket Town gegaan. Daar hebben we wat door de stad gelopen en ergens gegeten. In de supermarkt sprak een Thaise vrouw ons aan die heel aardig was. Ze vertelde vanalles dus dat was leuk!

Dat was het voor Thailand! Ondertussen zijn we alweer in Maleisie, dus daarover gaan we verder vertellen in ons volgende verslag!

Groetjes!

• 25 November 2015 - 11:06

Arlettte:

Ik word al moe van het lezen over alle activiteiten die jullie ondernemen. Actieve vakantie. Thailand met ups en downs. Jullie schrijven leuk. Ik ben benieuwd naar het volgende reisverslag over Maleisië.
    Groetjes en veel liefs.

• 25 November 2015 - 11:57

Walther En Marian:

Hoi hoi,
    Alweer prachtige verhalen nu Noord Midden en Zuid Thailand. Het is net of we er weer zelf rondstruinen. Chiang Mei, Suretani, Phuket enz. Toch wel een beetje jaloers maar ja verschil moet er zijn. Blijf zo doorgaan en nog een geweldige tijd aldaar. Groetjes.

• 25 November 2015 - 15:07

Mamma Theun:

Supervakantie! Leuk verslag met lekker veel details, alleen dat van die haaien .... :P Slecht voor het moederhart.
    Ik ga gauw het volgende verslag lezen, kopje koffie erbij en meegenieten.

• 25 November 2015 - 15:45

Joop En Marjon:

Wat een mooie verhalen. Super. Blijf genieten. Groetjes.

• 30 November 2015 - 21:54

Marten Salverda:

Lees met heel veel plezier jullie mooie verhalen! Een ervaring voor je hele leven!!